Tre minuters lugn

Vad gör man när den ena kommer in (efter att varit ute och lekt i blötsnö) dyngsur in på bara kroppen, den andra lekar vattenlek i sitt rum (lurar mamma att tro att han bara vill vara ifred i sitt rum med dörren stängd) och den tredje gör ALLT för att få krypa uppför trappan (oavsett vad det är för hinder och med inställningen att inget är omöjligt)?!
Jo det ska jag tala om, man skickar in de som kan gå på egna ben på sina rum med varsin bok och den som inte kan gå, bärs upp och sätts i sin spjälsäng tillsammans med en av pappas böcker (i detta fall Svensk maffia, Jim älskar att blädra i pappas böcker). När man gjort det sättar man sig vid datorn, går in på youtube.com och skriver "lugn musik", väljer valfri under den rubriken och sedan sätter sig i soffan och blundar för en kort stund. När sen musiken tystnar är det dags att ta tag i det som behöver göras. Hänga kläder på tork, ta fram moppen och svabba och förse trappan med ALLT man hittar. 
När man sen låter barnen komma ner och leka igen är de hur lugna som helst utan att man har behövt säga ett ord, även jag är lugn. Det är som att de förstår att de har gjort fel utan att jag har behövt berätta det för dem. Ganska skönt. Tre lugna minuter kan göra gott.


Denna låt med Vanessa Paradis valde jag. Ha en skön söndag. 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0